22 Aralık 2014 Pazartesi

6. SINIF TÜRKÇE DERS KİTABININ DİL BİLGİSİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
2004-2005 Türkçe Öğretim Programında yapılandırmacı yaklaşım benimsenmiştir. Bu yaklaşıma göre dil bilgisi, 4 temel alanla ( okuma, dinleme, konuşma, yazma) iç içe geçirilmiştir. Dil bilgisi, bu alanlardan ayrı bir ders olarak görülmemiştir. Bu alanlar birbirini destekleyen bir niteliktedir.
Dil bilgisi kavram ve kuralları ise ezberletmek yerine tümevarım ve sezdirme yöntemiyle uygulama yoluyla verilmelidir. Metinle öğretim yapılarak örnekler üzerinden bu kurallar sezdirilmeye çalışılmalıdır. Dil bilgisi kavram ve kuralları öğretilirken uygulanan etkinliklerin ise öğrencilerin konuşurken, yazarken ve okurken oluşturdukları metinlere dayandırılması istenmiştir.
Dil bilgisi kazanımları öğrencinin seviyesi ve aşamalık ilkesi göz önüne alınarak ders kitabına serpiştirilmiştir. Bu kazanımların öğretiminde bilinenden bilinmeyene, basitten karmaşığa, yakından uzağa gibi öğretim ilkeleri benimsenmiştir.

6. Sınıf Dil Bilgisi Amaç ve Kazanımları:
1. Kelimenin yapı özellikleriyle ilgili bilgi ve kuralları kavrama ve uygulama
1.1. Kök ve eki kavrar.
1.2. İsim kökü ile fiil kökünü ayırt eder.
1.3. Yapım eki ile çekim ekini ayırt eder.
1.4. Gövdeyi kavrar.
1.5. Yapım eklerinin işlevlerini ve kelimeye kazandırdığı anlam özelliklerini kavrar.
1.6. Birleşik kelimeyi kavrar.
1.7. Basit, türemiş ve birleşik kelimeleri ayırt eder.

2. Kelime türleriyle ilgili bilgi ve kuralları kavrama ve uygulama
2.1. İsimlerin cümledeki işlevlerini kavrar, isimleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
2.2. Zamirlerin cümledeki işlevlerini fark eder, zamirleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
2.3. Hâl eklerinin işlevlerini kavrar.
2.4. İyelik eklerinin işlevlerini kavrar.
2.5. İsim tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar.
2.6. Sıfatların cümledeki işlevlerini fark eder, sıfatları işlevlerine uygun olarak kullanır.
2.7. Sıfat tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar.
2.8. Edat, bağlaç, ünlemlerin işlevlerini ve cümleye kazandırdıkları anlam özelliklerini kavrar; bu kelimeleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
2.9. Kelimeleri cümlede farklı görevlerde kullanır.

6. sınıflara Türkçe dersinde dil bilgisi öğretimi için ders kitabındaki metinlerden, çalışma kitabındaki etkinliklerden ve öğretmen kitabındaki yönlendirmelerden yararlanılmaktadır. Şimdi bunları inceleyelim.
Öğretmen kılavuz kitabında yer alan tema esasına dayalı yıllık planda her temada yer alan metinlerde öğrencilere hangi kazanımların kazandırılacağı ve hangi etkinliklerden yararlanılacağı belirtilmiştir. Ayrıca öğretmen kılavuz kitabında sezdirme işleminde öğretmenlerin yararlanacağı örneklere, sezdirme işlemi sonunda ulaşılacak kurallara ayrıntılı olarak yer verilmiştir.

1.TEMA: OKUMA KÜLTÜRÜ
1.Metin: Kütüphane
Dil Bilgisi: Kök ve eki kavrar.
Etkinlik: 8. ve 9. Etkinlikler


Öğretmen kılavuz kitabında öğretmenden, bu kelimeleri tahtaya yazıp köklerinin altını çizmesini ve öğrencilere sorular sorularak kök kavramının sezdirilmesi isteniliyor. Öğrencilerin cevaplarından sonra kelimenin eklerinin altının çizilip sorular sorularak da ek kavramı sezdirilmeye çalışılıyor.
Etkinlik yapıldıktan sonra ise yukarıdaki kuralın öğrencilere kavratılması isteniliyor.
Öğrenciler kök ve ek kuralını kavradıktan sonra öğrenci çalışma kitabında yer alan kütüphane metninin 8. ve 9. etkinlikleri yapılarak kural pekiştirilmeye çalışılıyor.


Kök ve ek kavramının farkı anlam üzerinden verilmiştir. Etkinliklerde de anlam üzerinde durularak pekiştirilmeye çalışılmıştır. Bu uygulama kök ile ek kavramının birbirinden ayrılması için yararlıdır. Ancak eklerin nerelerden ayrılacağını öğrencilere kavratmak için yeterli değildir. Örneğin; "Hayal-ler-imiz-den" kelimesinin öğrenci kökünü bulsa bile eklerini doğru bir şekilde ayırmakta zorluk yaşayabilir. Çünkü; öğrenci daha çekim eki ile yapım ekini öğrenmemiştir.
2.Metin: Çocuk Kitaplığında Sabah Tartışması
Dil Bilgisi: İsim kökü ile fiil kökünü ayırt eder.
Etkinlik: 7. ve 8. Etkinlikler 

 Yukarıdaki etkinlik yaptırılarak isim ve fiil kökünü arasındaki farkı anlayarak kuralı sezmeleri amaçlanmıştır. Örnekler üzerinden tümevarım yöntemi kullanılmıştır. 
7. Etkinlik ile öğretmen öğrencilere yukarıdaki kuralı sezdirmeye çalışmıştır. Etkinlikten sonra kuralı öğrencilere vermiştir. 
Kuralın pekiştirilmesi için de öğrenci çalışma kitabında 8. etkinliğe yer verilmiştir. 

3.Metin: Canım Kitap
Dil bilgisi: Yapım eki ile çekim ekini ayırt eder.
Etkinlik: 6. ve 7. Etkinlikler

Yapım eki ve çekim eki arasındaki farkın sezdirilmesi amacıyla yukarıdaki etkinliğin yaptırılması istenilmiştir.
Etkinliğin ardından öğrencilere yukarıda kuralın verilmesi isteniyor.

6. ve 7. etkinliklerle de yapım ve çekim ekleri pekiştirilmeye çalışılmıştır. Öğrenci burada daha önce öğrendiği kök ve ek arasındaki farkı da kullanır.

4.Metin: Simyacı
Dil bilgisi: 1. Kök ve eki kavrar. 2. İsim kökü ile fiil kökünü ayırt eder. 3. Yapım eki ile çekim ekini ayırt eder.
Etkinlik:  10. Etkinlik


Bu etkinlikte ise daha önce öğrenilen kazanımlar tekrar edilerek pekiştirilmeye çalışılmıştır. 

Çalışma kitabında yer alan tema değerlendirme sorularının içinde de öğrenilen dil bilgisi konularını değerlendirmek amacıyla sorular yer almaktadır.

2.TEMA:  ATATÜRK
1.Metin: Mustafa Kemal Atatürk
Dil bilgisi: Gövdeyi kavrar.
Etkinlik: 8. ve 9. Etkinlikler

1. Tema içinde kök ve ekleri öğrenen öğrenciye bu etkinlik ile gövde öğretilmeye çalışılmaktadır. 8. etkinliğin "a" yönergesinde kelimelere ekler getirilerek yeni kelimeler türetmeleri istenmektedir. Etkinliğin "b" yönergesinde ise "açıklayınız" diyerek örneklerden sonra kurala varmaları istenmektedir.
Bu kurala ulaştıktan sonra öğretmen kılavuz kitabında öğretmenden isim ve fiil farkını 1. temada öğrenen öğrencinin bu bilgilerini de kullanarak isim ve fiil gövdesini sezip, öğretmenin açıklama yapması istenmiştir. Bunun için de öğretmen kılavuz kitabında örnek kelimeler verilmiştir.
9. Etkinlik ile metinde geçen gövde halindeki kelimeleri bulup bu kelimeleri kullanarak yeni cümle kurmaları istenmiştir. Gövde kavramının pekiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Bu kazanım kazandırılırken öğrenci tümevarım yaparak örneklerden kurala ulaşmış ardından çözümleme ve sentez yaparak öğrendiklerini kullanmıştır.

2.Metin: Atatürk'ün Fikir Dünyası
Dil Bilgisi: Yapım eklerinin işlevlerini ve kelimeye kazandırdığı anlam özelliklerini kavrar.
Etkinlik: 9, 10 ve 11

Bu etkinlikte kelimenin kökünü bulmaları ve ekini çıkarmaları istenmiştir. Anlamda meydana gelen değişikliği sorarak da yapım ekinin işlevi sezdirilmeye çalışılmıştır.


Öğretmen kılavuz kitabında 9. etkinlikten sonra öğretmenden yukarıdaki açıklamayı yapmasını istemiştir. Ancak bu açıklama öğrencileri ezberciliğe yönlendirmektedir. Çünkü yapılan etkinlik bu kurala öğrencileri ulaştırmak için yeterli düzeyde değildir. Bu etkinliğin "b" yönergesini biraz daha genişletip anlamlarında meydana gelen değişikliğe ek olarak kelimenin ek çıktıktan sonra isim mi fiil mi olduğuna da dikkat etmeleri istenmelidir.
İkişer, beşer, altışar örnekleri verilerek "-ar,-er" ekini anlatmak için öğretmen  bu örnekleri tahtaya yazıp ya da söyleyip geçmemelidir Bunu kalem silgi gibi somut nesneleri kullanarak "-ar,-er" ekinin kazandırdığı anlamı somutlaştırmalıdır. Aksi halde bu öğrenciler tarafından tam olarak anlaşılamayabilir. Bu durumda öğrencileri ezbere yöneltir.


Konu kavrandıktan sonra pekiştirmek için çalışma kitabında yukarıdaki etkinliğe yer verilmiştir.

3.Metin: Atatürk'ün Türk Folkloruna Olan İlgisi
Dil bilgisi: İsim tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar.
Etkinlik: 8. Etkinlik



Bu kazanımın öğrencilere kazandırılması için öğretmen kılavuz kitabında öğretmene herhangi bir yönlendirme yapılmamıştır. Sadece konunun pekiştirilmesi için çalışma kitabında yer alan yukarıdaki etkinliğe yer verilmiştir. Bu kazanım kazandırılırken öğretmenlerimiz yine örnekler üzerinden sezdirerek konuyu öğretmeye çalışabilir.
Gözlemlerime ve geçmiş öğretim hayatımı düşünerek ben bu kazanımın öğrencilere öğretilirken geleneksel yaklaşımın kullanıldığını yapılandırmacı yaklaşımın dikkate alınmadığını söyleyebilirim. Geleneksel yaklaşımda tamamen kural verilip ezber yaptırılıp örnekler verilerek kural pekiştirilmeye çalışılmaktadır.

4.Metin: Atatürk'ten Anılar
Dil bilgisi: Sıfat tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar.
Etkinlik: 7. Etkinlik


Bu kazanım kazandırılırken de isim tamlamalarında olduğu gibi öğretmen kılavuz kitabında yönlendirme yapılmamıştır. Sadece çalışma kitabında kazanımın pekiştirilmesi amacıyla yukarıdaki etkinliğe yer verilmiştir. Burada öğretmenlerimiz yapılandırmacı yaklaşımı dikkate almalı, öğrencilere kural ezberletmekten kaçınmalı, örnekler vererek öğrencilerin kuralı sezmeleri sağlanmalıdır.

3.TEMA: SEVGİ
1. Metin: Soylu Bilge Ağacı
Dil bilgisi: Yapım eklerinin işlevlerini ve kelimeye kazandırdığı anlam özelliklerini kavrar.
Etkinlik: 9. Etkinlik


Bu kazanımı öğrenciler daha önce kazanmıştı. Bu etkinlik tekrar ve pekiştirme amaçlı yapılmıştır. Ayrıca bu etkinlikte kelimelere eklenen eklerin kelimenin köküne göre kalınlık ve inceliklerine dikkat edilmesi istenilmiştir.

2.Metin: Eskici
Dil bilgisi: Birleşik kelimeyi kavrar.
Etkinlik: 9. Etkinlik


Yukarıdaki cümleleri öğretmenin tahtaya yazmasını ve bu kelimelerin ortak özelliklerini öğrenciye sormasını istiyor. Böylece birleşik kelimelerin özelliklerinin sezdirilmesi amaçlanıyor. İki kelimenin birleşmesiyle tek bir kavramı karşıladığını, bazen ayrı bazen bitişik yazıldıklarını öğrencilerin sezmesi hedefleniyor.


Bu etkinliklerle konu kavratılmaya çalışılıyor. Öğrenciler örnek resimleri birleştirerek birleşik kelime oluşturuyorlar. Daha sonra birleşik kelime ile onu oluşturan kelimelerin arasındaki anlam ilişkisi sorularak birleşik kelimeleri oluşturan kelimelerdeki anlam değişimi sezdirilmeye çalışılıyor.

3.Metin: Anadolu
Dil bilgisi: Basit, türemiş ve birleşik kelimeleri ayırt eder.
Etkinlik: 7. ve 8. Etkinlikler
Öğretmen kılavuz kitabında ilk önce 7. etkinliğin yaptırılıp ardından basit, türemiş ve birleşik kelimelerin kuralının söylenmesi istenmiştir. Öğrenci bir önceki metinde birleşik kelimeleri öğrendi ama basit ve türemiş kelimenin ne olduğunu bilmemektedir. 7. Etkinlikten önce bunu sezdirmek amacıyla bir etkinliğin yapılması gerekmektedir. 7. etkinlik daha çok pekiştirmek amacıyla hazırlanmış bir etkinliktir. Aşamalık ilkesine dikkat edilmemiştir.

4.Metin: Kuğular
Dil bilgisi: Birleşik kelimeyi kavrar. Basit, türemiş ve birleşik kelimeyi ayırt eder.
Etkinlik: 7. Etkinlik
Daha önce kazanılan dil bilgisi kazanımının pekiştirilmesi için hazırlanmıştır.

4.TEMA: DUYGULAR
1. Metin: Meşe ile Saz
Dil bilgisi: İsimlerin cümledeki işlevlerini kavrar, isimleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
Etkinlik: 7. Etkinlik


Öğrencilere altı çizili kelimelerin yazımındaki farklılığı sorarak özel ve cins isim arasındaki fark ve yazımı sezdirilmeye çalışılmıştır. 


Öğretmen kılavuz kitabında yukarıdaki örneklerin tahtaya yazılıp özel isimlerin belirlenmesi de konunun daha fazla örneklenmesini sağlamaktadır.

2.Metin: Dijon'dan Trabzon'a
Dil bilgisi: İsimlerin cümledeki işlevini kavrar, isimleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
Etkinlik: 10. Etkinlik
Öğretmen kılavuz kitabında yukarıdaki şiirin tahtaya yazılması isteniliyor. Sonra öğrencilere hangi kelimelerin sayıca çokluk ifade ettiklerini sormamızı istiyor. Ardından tahtaya tekil isim ve çoğul isim başlıklı iki sütundan oluşan tablo çizip kelimeleri uygun yerlere öğrenciler tarafından yerleştirilmesini istiyor. Bu etkinlik ile tekil ve çoğul isimlerin farkının anlaşılması amaçlanıyor.
İkinci olarak çoğul kelimelerin nasıl bu anlamı kazandığını sorarak "-lar, -ler" ekinin işlevi sezdirilmeye çalışılıyor.
Bu cümleler tahtaya yazılarak "-lar, -ler" eki olmadığı, şekil yönünden tekil oldukları halde sayı olarak çoğul oldukları sezdirilip kurala ulaştırılıyor.


Yukarıda yazan etkinlik ile öğrencilerin uygulamalı olarak somut ve soyut nesneleri ayırt etmeleri sağlanıyor. Bu şekilde öğretilmesi öğrencilerde kalıcılığı da sağlar.
Yukarıdaki etkinlik ile de isimlerin işlevleri ile ilgili öğrenilen bilgiler pekiştiriliyor.

3.Metin: Nasrettin Hoca
Dil bilgisi: Zamirlerin cümledeki işlevlerini fark eder, zamirleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
Etkinlik: 8. Etkinlik

Öğretmen bu cümleleri tahtaya yazarak "onu, şunu, ne ve bazıları" kelimelerinin hangi kelimenin yerine kullanıldığını öğrencilere soruyor. Daha sonra bu kelimelerin zamir olduğunu, zamirlerin isimlerin yerini tuttuğunu söylüyor. Zamirleri anlamanın yolunu öğrencilere bu şekilde sezdiriyor.

8. Etkinlikte yukarıda verilen zamirlerin parçada uygun olan yerlere yazılması isteniliyor. Bu bize yapılandırmacı yaklaşımda metinle öğrenme becerisinin kullanıldığının göstergesidir. Bu etkinlikte zamirler konusu kavratılmaya çalışılmıştır.

4.Metin: Anne
Dil bilgisi: Zamirlerin cümledeki anlamını fark eder, zamirleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
Etkinlik: 8. ve 9. Etkinlik


Öğrencilerle uygulamalı olarak yukarıdaki etkinlik yapılarak öğrencilerin zamirlerin işlevlerini, türlerini sezmeleri, onları ayırt etmelerini sağlamak amaçlanmıştır.




Bu kazanımı pekiştirmek için 8. ve 9. etkinliklerin yapılması amaçlanmıştır.

5.TEMA: ZAMAN VE MEKAN 
1.Metin: Anadolu'da Bahar
Dil bilgisi: Hâl eklerinin işlevlerini kavrar.
Etkinlik:

Öğretmen kılavuz kitabında yer alan "Evin Hâlleri" adlı şiiri okuyarak metinle öğrenme yoluyla hal ekleri hakkında öğrencide bir hazırbulunuşluk oluşturuluyor ve öğrenciler hal eklerinin kurallarını sezmeye başlıyorlar.


7. Etkinlik ile de öğrencilerin zihninde oluşmaya başlayan hal ekleri ile ilgili bilgiler desteklenerek kavratılmaya başlanıyor. Ayrıca bu etkinlik ile eklerin cümleye hangi anlamı kazandırdıkları öğretiliyor.


Öğrencilere ünlüyle bitip ünlüyle başlayan ekler getirilerek kurulan kelimelerin olduğu örnekler verilerek kaynaştırma ünsüzü sezdirilmeye çalışılıyor. Ardından yukarıdaki cümleler verilerek bu cümlelerdeki kaynaştırma ünsüzleri gösterilip kural öğrencilere sunuluyor.

2.Metin: Bayram Yeri
Dil bilgisi: Hal eklerinin işlevlerini kavrar. İyelik eklerinin işlevlerini kavrar.
Etkinlikler: 9, 10, 11, 12


9. Etkinliğin "a" yönergesinde iyelik ekleri sezdirilmeye çalışılmıştır. "b" yönergesinde ise hangi yönden ilişki kurduğunu yazınız diyerek kurala ulaşmaları sağlanmaya çalışılmıştır.




"a" yönergesinde iyelik eklerini pekiştirmek amacıyla cümledeki anlamlarından yola çıkarak uygun olan iyelik ekini yazmaları istenmiştir. "b" yönergesinde ise 3. tekil iyelik eki ile belirtme hal ekinin ayrımını kavratmak amacıyla cümleler verilmiştir. Burada da öğrencinin cümlenin anlamına dikkat ederek bu ayrımı öğrenmesi amaçlanmıştır.

İyelik ve hal eklerinin pekiştirilmesi amacıyla 11. ve 12. etkinliklerin uygulanması istenilmiştir.

3.Metin: Hoşgörü Diyarı Mardin
Dil bilgisi: İsim tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar.
Etkinlik: 9, 10, 11, 12


İsim tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavratmak amacıyla 9. ve 10. etkinlikler hazırlanmıştır. Daha önce 2.tema 3. metinde yer alan bu kazanım için hazırlanan etkinlik ile bu etkinlik yer değiştirirse aşamalık ilkesi için daha uygun olur. Çünkü; 2. temada hazırlanan etkinlik kavratma acısından değil pekiştirme açısından hazırlanmış bir etkinlikti. Bu temada yer alan 9. ve 10. etkinlikler ise kavratma açısından daha uygundur. 
Bu iki etkinlik uygulandıktan sonra öğrencilere isim tamlamasının kuralı verilir.


İsim tamlaması konusunu pekiştirmek amacıyla 11. ve 12. etkinlikler hazırlanmıştır.

4.Metin: Momo
Dil bilgisi: Sıfatların cümledeki işlevlerini fark eder, sıfatları işlevlerine uygun olarak kullanır.
Etkinlikler: 8, 9, 10, 11


8. etkinlik sıfatların cümle içindeki işlevlerini ve kelimeye hangi anlamları kattıklarını sezdirmek amacıyla hazırlanmıştır.

Pekiştirme ve küçültme sıfatlarını sezdirmek amacıyla 9. etkinlik hazırlanmıştır. 10. Etkinlik ise pekiştirme ve küçültme sıfatlarını sezdirmek amacıyla hazırlanmıştır.

11. Etkinlik sıfatların cümledeki işlevini fark edip, cümlede uygun işlevde kullanma kazanımını pekiştirmek amacıyla hazırlanmıştır.

6.TEMA: DOĞA VE EVREN
1.Metin: Boş Arsa
Dil bilgisi: Sıfat tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar.
Etkinlik: 11. ve 12. Etkinlik


Sıfat tamlamalarını sezdirmek amacıyla 11. ve 12. etkinlikler hazırlanmıştır. Daha önce de 2. temada 4. metinde aynı kazanıma yer verilmiştir. Ancak 2. temada yer alan etkinlikler kavratma düzeyindedir, sezdirme düzeyinde değildir. Aşamalık ilkesine uyulmamıştır. 11. etkinliğe 2. temada yer vermiş olsaydı daha uygun olurdu. 

2.Metin: Kınalı Keklik
Dil bilgisi: Edat, bağlaç, ünlemlerin işlevlerini ve cümleye kazandırdıkları anlam özelliklerini kavrar; bu kelimeleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
Etkinlik:  12, 13, 14

Edat, bağlaç ve ünlemlerin cümleye kattıkları anlam üzerinden ilerleyerek işlevleri sezdirilmeye çalışılmıştır. Sezdirme işleminden sonra öğretmen kılavuz kitabında bir açıklama verilerek öğretmenden bu kuralı öğrenciye vermesi istenmiştir.



13. ve 14. Etkinlikler edat, bağlaç ve ünlemlerin kavratılıp pekiştirilmesine yöneliktir.

3.Metin: Orman Küstü Bize 
Dil bilgisi: Kelimeleri cümlede farklı görevlerde kullanır.
Etkinlik: 11. ve 12. Etkinlik



11. Etkinlikte altı çizili kelimelerin hangi görevlerde kullanıldığının bulunması isteniliyor. Bu etkinlik öğrencilerin yıl boyunca öğrendiklerinin bir tekrarı gibidir. 12. etkinlikte de istenilen kelimelerle istenilen türde cümle kurmaları istenilmiştir. Bundaki amaç aynı kelimenin farklı türlerde de kullanılabileceğini öğrencilere göstermektir.

4.Metin: Uzay
Dil bilgisi: 1.Sıfat tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar. 2.Edat, bağlaç, ünlemlerin işlevlerini ve cümleye kazandırdıkları anlam özelliklerini kavrar; bu kelimeleri işlevlerine uygun olarak kullanır. 3.Kelimeleri cümlede farklı görevlerde kullanır.
Etkinlik: 10. ve 11. Etkinlikler 





10. Etkinlikte verilen metinde bulunan sıfat tamlamalarını, edatları ve bağlaçları bularak yazmaları istenmiştir. Bu etkinlik yıl boyunca öğrenilenlerin tekrar edilmesini sağlamaktadır.



11. Etkinlikte aynı kelimenin iki farklı görevde kullanılması istenilmiştir. Bununla aynı kelimenin farklı görevde kullanılabileceği ve aralarındaki farkı öğrenmeleri amaçlanmıştır.

SONUÇ

Kazanımlar genellikle aşamalı bir şekilde verilmiştir. Ancak bunun kitapta iki istisnası bulunmaktadır; isim tamlamalarının ve sıfat tamlamalarının işlevlerini fark edip işlevlerine uygun olarak kullanır. Bu iki kazanıma 2. tema da yer verilmiştir ancak burada yer alan etkinlikler pekiştirme düzeyindedir, sezdirme düzeyinde değildir. Bu durum öğrencileri ezbere yöneltebilir. Aynı kazanımlara daha sonraki temalarda da yer verilmiştir. Daha sonraki temalarda yer alan etkinliklerde sezdirme amacı taşıyan etkinlikler bulunmaktadır. Sezdirme amacı taşıyan etkinliklere 2. temada yer vermek daha uygun olacaktır.
Kazanımlar, ilk önce öğretmenin kılavuz kitapta ve çalışma kitabında yer alan sezdirme amacı güden etkinliklerle öğrencilerin kuralı sezmeleri amaçlanmıştır. Sezdirmek için örneklerin benzer ve farklı özelliklerinden yola çıkılmıştır. Öğretmen yer yer sorular sorarak öğrencilerin düşünmelerini sağlamaktadır. Son olarak da öğretmen açıklama istemektedir. Aslında bu açıklama kuralı sormak gibidir. Bütün bunların ardından öğretmen kuralı vermektedir.
Kitaptaki etkinliklerde metinle öğrenme yolu ve anlamdan yola çıkarak sezdirme işlemi yapılıp kazanım kavratılmaktadır.
Daha önceki temalarda kazanılan kazanımlar daha ileriki konularda yer alan etkinliklerle tekrar edilmektedir.
Etkinlikler; sezdirme, kavratma, pekiştirme düzeyinde hazırlanmıştır.
Planda her temada bulunan metin işlenirken kazandırılacak dil bilgisi kazanımı gösterilmiştir.
Öğretmen kılavuz kitabında bazı kazanımlar kavratılmaya çalışılırken uygulama ve oyun şeklindeki etkinliklere de yer verilmiştir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder